Blogopmaak

Lekker bezig!

Jan-Willem te Gussinklo Ohmann • nov. 22, 2022

Wanneer is interne communicatie succesvol en hoe meet je dat?

Waar je ook over wilt schrijven, je kunt altijd beginnen, zeker nu, met een quote van Louis van Gaal. Gevraagd hoe hij kiest tussen zijn spelers verklaarde hij simpel: mijn spelers moeten wel leveren. 

 

Net als in mijn vorige bijdrage rek ik de parallel tussen marketing en interne communicatie. 

Leveren voor marketeers betekent vaak meer verkoop of retentie, lagere kosten om een nieuwe klant aan te trekken of de hoeveelheid bestaande klanten die door een goede campagne besluit om nog langer bij je te blijven. 

 

Wat is ‘leveren’ voor interne communicatieteams? Hoe meet jij succes in jouw organisatie? Spoiler alert: ik heb het precieze antwoord nog niet, maar jij misschien wel.

 

Op welke kpi’s worden jij of je team op beoordeeld? Welke middelen of oplossingen zet je in en hoe helpt het om het morgen nog beter te doen? 

 

Meten op verschillende niveaus:

Om een klein voorzetje te geven, ik zie drie lagen waarop je kunt meten. 

1.   communicatie effectiviteit

2.   betrokkenheid/motivatie 

3.   tevredenheid

 

De eerste laag is de directe invloedsfeer van het interne communicatieteam, hoe goed is onze middelenmix? Weten we echt iedereen te bereiken? Voelen collega’s zich vrij om feedback te geven of geïnspireerd om het gesprek aan te gaan? 

 

Laag 2 is al iets complexer, de rol van de manager is hierbij ook zeer groot. Maar het is een ontzettend waardevol meetpunt om te bepalen welke verhalen er verteld moeten worden. Het bedrijf MOJO. heeft een interessante tool waarbij ze aan de hand van 9 motivatoren kijken waar medewerkers meer of minder behoefte aan hebben. Het geeft managers maar ook interne communicatieteams hele concrete input waar medewerkers naar op zoek zijn in hun baan.

 

Laag 3 kent nog meer variabelen, ik kijk bij medewerkerstevredenheidsonderzoeken altijd of je kunt uitvinden of mensen zich thuis voelen in de cultuur en de manier van werken. 

Deze laag wordt cruciaal in de komende jaren waarin bedrijven steeds meer zullen vechten om de juiste mensen te vinden en te houden.

 

Wat doe je er vervolgens mee

Laag 1 is iets waar je dagelijks naar kijkt, het helpt om ook binnen grote organisaties collega’s beter te leren kennen. Welk nieuws is voor wie relevant, hoe komt echte verbinding het best tot stand. 

Laag 2 en 3 zijn in mijn ervaring vaak de tactische en strategische gesprekken met HR en het leiderschap binnen een organisatie. 

 

Ik ben benieuwd of jij misschien wel hele andere inzichten gebruikt.

Dank je wel alvast voor het meedenken.

 

We houden contact,

Jan-Willem


door Jan-Willem te Gussinklo Ohmann 25 nov., 2022
Herkenbaarheid en voorspelbaarheid loont in je interne communicatie. Wees voorspelbaar in format en verschijningsmoment en verras met de content.
door Jan-Willem te Gussinklo Ohmann 24 okt., 2022
Meer rekening houden met de gewoontes en beschikbaarheid van je doelgroepen.
Meer posts
Share by: