Blogopmaak

Kom je de nieuwe aflevering van friends kijken?

Jan-Willem te Gussinklo Ohmann • nov. 25, 2022

Creëer routine en herkenbaarheid in je interne communicatie

Zondagavond 23.05u, dat was vaste prik toen ik in Groningen studeerde. Met z’n allen keken we de nieuwe aflevering van Friends op Veronica. Seizoenafsluitingen bekeken we soms wel met dertig mensen vanuit onze keuken. Die zondagavond was vaste prik en daar houden mensen overduidelijk van. Dan hoef je namelijk minder na te denken. Vandaag de dag verschijnen populaire series en podcast ook weer steeds meer op een vast moment in de week, volgers stellen zich daarop in en wachten met smart op de nieuwe aflevering. Zorg dus ook voor herkenbaarheid en routine in je interne communicatie,


De hang naar voorspelbaarheid is ook een grote kans voor interne communicatie. In het afgelopen jaar hebben we bij mijn huidige opdrachtgever een aantal series en terugkerende formats geïntroduceerd. De inhoud was telkens anders, maar de verschijningsvorm en het moment van publiceren stonden vast.

Met succes, bijvoorbeeld een 25 minuten durende town hall meeting waarin de CEO en CFO de organisatie bijpraten over de resultaten. En collega’s van over de hele wereld laten zien wat deze resultaten betekenen voor hun dagelijkse werk. Het resultaat, het aantal kijkers is in minder dan 8 maanden gestegen van zo’n 2,5 duizend naar bijna 11 duizend collega’s per uitzending. En het format wordt gemiddeld gewaardeerd met een 9.


Horizontaal geprogrammeerde interne communicatie

Met alles wat we geleerd hebben over formats en het vergroten van het bereik onder collega’s, is de volgende stap een horizontale programmering van interne communicatie. Met andere woorden elke week op hetzelfde moment dezelfde formats. Zo creëren we voorspelbaarheid en automatisch gedrag onder collega’s en kun je als intern communicatie team het binnenkomende nieuws plotten op je bestaande formats.

 

En wie weet, zitten ook jouw collega’s binnenkort al met een kop thee en koekjes te wachten tot jouw nieuwste interne communicatie update uitkomt. 


Volgende keer kijken we verder naar de horizontale programmering en delen we tips over effectieve formats die het leven van je communicatieteam makkelijker maakt.



We houden contact, 

 

Jan-Willem

door Jan-Willem te Gussinklo Ohmann 22 nov., 2022
Doet je content wat je wil dat het doet? Om interne communicatie te kunnen meten, moet je eerst duidelijk maken wat je wilt meten. In dit artikel leg ik uit hoe je op drie verschillende niveaus content en de impact van je interne communicatie kunt meten.
door Jan-Willem te Gussinklo Ohmann 24 okt., 2022
Meer rekening houden met de gewoontes en beschikbaarheid van je doelgroepen.
Meer posts
Share by: