Blogopmaak

Interne communicatie foie gras

Jan-Willem te Gussinklo Ohmann • okt. 24, 2022

Wat kan interne communicatie leren van marketingcollega's?

Foie gras ken je waarschijnlijk, de Franse delicatesse van gevulde ganzenlever. Of je het nu lekker vindt of niet, je kent waarschijnlijk ook de manier waarop het gemaakt wordt. Met een trechter wordt de keel van een gans opengehouden en wordt voeding letterlijk door de ganzenstrot geduwd. 

 

Houden wij als interne communicatie teams wel voldoende rekening met de behoefte, noemt het de eetlust, van de mensen die wij proberen te bereiken? In drukke tijden of tijden van verandering voelen we ons soms noodgedwongen om informatie de organisatie in te duwen. Maar doet die communicatie dan nog wel wat we hopen?

 

Laten we om te beginnen eens nadenken over de hoeveelheid tijd die we van onze collega's willen vragen?

Hoeveel tijd hebben zij nodig per dag of per week om alle nuttige en noodzakelijke informatie tot zich te nemen. Of hangt het simpelweg af van het aanbod van intern nieuws?

 

Artikelen, podcasts, video’s en evenementen van het interne communicatieteam concurreren voor iedere individuele medewerker met een rondje langs nu.nl, instagram, tiktok, dumpert of linkedin. Je moet een plekje veroveren op de spaarzame momenten tussen het gewone werk door. En dan willen we niet alleen informeren, het echte doel is om verbindingen te leggen, betrokkenheid te bewerkstelligen en bij te dragen aan een cultuur waar collega's zich thuisvoelen.

 

Marketing teams zijn dagelijks met dit gevecht om aandacht bezig. Daarbij kijken ze naar het moment dat je een boodschap het beste onder de aandacht kunt brengen, hoe vaak je om aandacht kunt vragen en wat de beste vorm is om echt contact te leggen. 

 

In de ultieme situatie ken je je doelgroep op een gegeven moment zo goed dat je weet hoeveel je met hen kunt delen. Op basis daarvan moet je soms keuzes maken wat je het allerbelangrijkst vindt. En spijtig genoeg betekent dat ook dat je soms verhalen moet laten liggen omdat het simpelweg teveel is.

 

Heel benieuwd naar jouw ervaringen met het wel of niet doseren van interne communicatie.

 

Een van de belangrijke tips van marketeers, hou het kort…dus volgende keer meer over het meten van interne communicatie.

 

We houden contact.

 

Jan-Willem


door Jan-Willem te Gussinklo Ohmann 25 nov., 2022
Herkenbaarheid en voorspelbaarheid loont in je interne communicatie. Wees voorspelbaar in format en verschijningsmoment en verras met de content.
door Jan-Willem te Gussinklo Ohmann 22 nov., 2022
Doet je content wat je wil dat het doet? Om interne communicatie te kunnen meten, moet je eerst duidelijk maken wat je wilt meten. In dit artikel leg ik uit hoe je op drie verschillende niveaus content en de impact van je interne communicatie kunt meten.
Meer posts
Share by: